fredag 1 januari 2010

Dag 22: slutet av 2009 eller början av 2010?

Ja då sitter man här i soffan igen, den enda skillnaden emot igår är att nu har det helt plötsligt blivit ett helt nytt år. Nu är det slut på det gamla året, 2009 är sedan länge glömt, eller? Nja inte riktigt än antar jag och tur är väl det, överlag var förra året ett riktigt bra år, trots en del tråkigheter. Så vad hände egentligen förra året? En mycket bra fråga som jag ska försöka svara på, det var under förra året som jag fick uppleva en hel hög med upplevelser; så som Sarias första födelsedag, en sommar hemma i gamla goda Värnamo, en pappaledig sommar dessutom. Ja sommaren hör nog till en utav höjdpunkterna av 2009 skulle jag tro, visst första halvan var rätt seg när vi spenderade vår tid i en liten lägenhet i Älandsbro. Men förutom det var det en perfekt sommar, fylld med mycket skoj och bus med dottern.

Skolan har gått väldigt bra under 2009, med många intressanta kurser med matematik kursen och genus kursen som undantag. Under våren läste jag allmänna utbildningsområde 2, som var uppdelad i fyra 7,5 Hp kurser. De två första var tungt teoribetonade men det gick ändå bra, trots svårbegriplig litteratur. Jag fick VG på en utav de svårare examinationsuppgifterna, vilket ökade min moral inför de fortsatta studierna. Sedan läste vi om hållbar utveckling som visade sig vara mera intressant än väntat, mycket på grund av två väldigt duktiga och framförallt roliga lärare. Sedan var det dags för den beryktade genus kursen som inte bara sög röv rent av, utan den sög fan allt annat också! Varje dag var en pina vilket inte blev bättre tack vare en överentusiastisk lärare som mest ville bränna alla män på bål.

Hösten inleddes med en kurs som tillägnades naturen och alla dess varelser, eller snarare växter. Större delen av kursen spenderade jag framför min dator eller ute i skogen för att lära mig om de olika växternas namn och utseende. Den andra delen gick ut på att diskutera liv och vilka förutsättningarna för liv var. Vi fick även vara med och föda fram en kull kycklingar. De var riktigt söta då de kommit ut ur sina ägg, de små rackarna. Efter en ganska lätt tentamen var det slut på det roliga för den här gången. Här näst väntade kursen som jag hade fruktat för enda sedan första dagen jag började på universitetet; det var dags för den hemska matematik kursen, den absolut svåraste som fanns. Tack och lov stämde inte riktigt mina föraningar då kursen visade sig vara allt annat än förväntat. Det största problemet med den var inte svårighetsgraden, utan snarare att den var så himla tråkig.

Men 2009 var så mycket mer än bara skola, det var under förra året som mitt intresse för tv-spel fick en nytändning i och med Xbox360 och alla spel som följde därefter. Batman Arkham asylum, Riddick, Tekken 6, Street fighter 4, Elderscrolls 4 oblivion, Mass effect, Dragon age och Lips bara för att nämna några av dem. Upplevelserna jag fick under året var mer än vad jag hade upplevt på säkert tio år. Ja man kan verkligen säga att 2009 var Xbox360's år, trots min Nintendo Wii med Mega man 9 och New super Mario bros eller min PS3 med Killzone 2 och Red faction. Dock kan jag inte förbise dem då de gav och fortfarande ger mig mycket glädje och nöje. Allt som allt var förra året ett utav de bästa åren någonsin på spelfronton. 2010 har mycket att leva upp till men med titlar som Mass effect 2, Mario galaxy 2, det nya Zelda spelet (förhoppningsvis), Metroid other M och Batman Arkham asylum 2 kan det mycket väl bli lika bra som det föregående året.

Livet som förälder har varit bra under 2009, då Saria växer så det knakar, hon har lärt sig krypa, gå, springa, klättra och tjattra under året som gick. Det har varit riktigt roligt att få bevittna alla hennes framsteg, då det känns som om en del är ens egen förtjänst. Sen har hon även börjat på förskola, någonting som inte var riktigt uppskattat ifrån början, men som nu hör till det bästa hon vet, skulle jag tro. För varje gång vi går dit blir hon alldeles till sig av glädje, hon springer omkring och leker tillsammans med de andra barnen och med sig själv, det kvittar egentligen då hon är lycklig mest hela tiden på förskolan. Hon har även lärt sig att sitta på pottan, vilket har bidragit till att blöta blöjor har minskat med säkert 30% alla redan. En sak som dock inte blivit bättre under 2009 är hennes mage, som bara strular hela tiden. Vi har varit tvungna att ta till olika hjälpmedel för att få igång hennes lilla mage, men ingenting som fungerar till max. Vilket är synd då hon får väldigt ont i magen emellanåt, vilket bidrar till att hon sover sämre om nätterna.

Ja 2009 har varit bra på många vis men det har varit dåligt på minst lika många sätt. Med Sarias mage, mina tänder (som värker trots att jag borstar dem hur noggrant som helst), våra små gräl här hemma över de mest meningslösa orsaker. Ja året som gått har varit hetlevrat då jag och Paula har hamnat i luven på varandra mer än vad jag egentligen önskat. Men det är väl så det är med att bo tillsammans antar jag, man drar bara inte jämt alla gånger. Men det fina med mig och Paula är att vi lika snabbt kan bli sams igen, och då är allt bra igen.

Ja nu är det gamla året bakom oss, nu väntar ett helt nytt sådant, vad som kommer att hända är för tillfället ovisst då man aldrig kan förutse vad som kommer att ske i framtiden. Men våren kommer att gå i de estetiska ämnenas fotspår med bild, drama och dans. Jag ser verkligen fram emot det, då jag är rejält trött på teorier och litteratur. Dock vet jag att kursen kommer att involvera en viss mängd litteratur men inte lika tung sådan som i föregående kurser. Jag har för övrigt en del löften jag måste leva upp till; som att dra ner på allt socker, träna mer regelbundet, vara lite mer positiv och vara lite mer tålmodig. Men vi får väl se hur det kommer att gå med alla löftena, för 2010 har precis bara börjat. Men man får väl tänka positivt, och ta dagen som den kommer. God fortsättning och ett gott nytt år till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar