torsdag 17 december 2009

Dag 12: en riktigt bra dag eller glädjen har äntligen hittat hem till mig.

Så idag har varit en bra dag för en gång skull, det var verkligen inte igår som jag var riktigt glad. Okej för att vara ärlig så är jag glad mer eller mindre dagligen men ändå. Det var längesen det kändes så här bra, jag vet inte riktigt vad det beror på men jag misstänker att det har med att göra att det har varit en riktigt riktigt mysig dag. Det hela började med en lugn natt då Saria sov väldigt bra, hon vaknade upp en gång på hela natten vilket inte tillhör det normala. Sedan var det en väldigt mysig morgon framför tvn med barnprogram och gos, sedan var det dags att gå till förskolan.

Det var en kall morgon i Luleå, med snö överallt, på marken, på träden, på taken, ja överallt, det såg verkligen ut som ett vykort som man brukar skicka i juletider. Skölden bet i kinderna och i benen, trots att jag hade långkalsonger på så blev de rätt kalla av den tio minuters utevistelsen. Men det rörde mig inte i ryggen för fem öre då jag hade båda mina älsklingar med mig. Saria satt nöjd i sin vagn fullt påpälsad med overall och ny sydda vantar och luva som Paula gjort dagen innan.


Väl framme skulle hon rusa in på avdelningen och leka, det fanns ingen anledning att vänta på vare sig mamma eller pappa medan de tog på sig vattenskydden på skorna. Hon hade sprungit till avdelningsdörren där hon stod och tittade in genom glaset, längtande på att få komma in och busa med de andra barnen. Jag hann knappt öppna dörren innan hon pressade sig emellan och sprang in, det var knappt att vi ens fick av henne kläderna innan hon var halvvägs inne på avdelningen. Hon gick in i dockrummet, där hon tycks trivas absolut bäst, hon började genast leka med den stora skärmen som står där inne. Dock blev hon lite ledsen när vi var tvungna att gå men det tycktes lösa sig ganska snabbt då en av pedagogerna tog upp henne i famnen.

Sedan gick vi hem, jag och Paula, idag hade vi bestämt oss för att ha en mysdag, bara hon och jag då vi båda två var lediga. Vi lade oss tillsammans i sängen under våra täcken och filtar, vi hade bestämt på förhand att vi skulle läsa en bok tillsammans. Det var längesedan vi gjorde en sån här sak tillsammans då det oftast inte finns tid till det eller att någonting annat kommer emellan. Men nu låg vi och läste i över en timme innan vi båda två kände oss för trötta för att kunna koncentrera oss på boken. Vi lade undan boken och det dröjde inte länge innan vi båda två sov som två små bäbisar.

Det är verkligen inte ofta som man får ta det riktigt lugnt när man är förälder då ens barn inte tillåter den typen av aktivitet. Så det var oerhört skönt att få koppla av och bara vara sig själv för en stund. Jag tror personligen att det kan vara en viktig del i vardagen som förälder, tyvärr så tillåter man som sagt var inte sig själv att ta den friheten alla gånger. Men idag var inte som andra dagar, idag var en ledig dag och vilken underbar sådan det var. Vi vaknade upp igen efter någon timme, jag var helt borta i huvudet när vi insåg att klockan hade blivit ett. Det var bara lite mer än en halvtimme kvar innan vi skulle hämta Saria igen, tiden hade bara flugit förbi.

Vi avslutade vårt mys med att ligga och prata en stund innan vi gick upp och började klä på oss för att gå efter vår lilla guldklimp. På vägen till förskolan konstaterade vi att det hade blivit lite varmare under dagen, dock ingen stor temperaturökning. Det rörde väl sig om någon grad hit och dit, ingenting stort då det fortfarande var väldigt kallt ute. Framme på förskolan stod en yrvaken dotter innanför grinden och tittade sig om, hon såg oss först inte, inte ens när vi sade hennes namn. Efter två tre försök att få hennes uppmärksamhet såg hon oss och då skulle hon genast bli upplockad ifrån golvet. Efter att hon fått på sig kläderna önskade vi alla de andra på avdelning god jul då vi inte ska ha Saria på förskolan på tre veckor från nu.

På hemvägen gick vi förbi Ica och köpte kattsand, och julskinka. Jag vet att vi kommer att åka iväg om bara någon dag men vi kunde inte hålla oss för det. Det gäller bara att vi äter upp den innan dess men det ska väl inte bli någon omöjlighet, det är ju trots allt skinka vi snackar om här! När vi kom hem slängde vi in den i ugnen, sakta men säkert spred sig doften i lägenheten. Den doften har jag alltid förknippat med julen, så det var inte så konstigt att julstämningen spred sig i kroppen på mig. När skinkan var färdig fick vi varsin smakbit, och jag kan bara säga att det var underbart gott. Saria tycktes tycka om den också då hon stod och tuggade och sög på den i över tio minuter.


Nu ska vi ha en lugn och mysig eftermiddag tillsammans alla tre, vi får se vad som händer, kanske vi ta en runda Lips som vanligt. Hur som helst kommer den att bli riktigt bra. I kväll ska jag spela lite Tekken igen, förhoppningsvis kommer mina polare att vara ute på nätet då så vi kan spela emot varandra. Det skulle vara kul att spela en runda då vi inte gör det så ofta numera. Jag vill egentligen spela oftare men tiden räcker inte till tyvärr, så man få passa på medan det går. Jag ser för övrigt fram emot morgondagen då jag ska få gå på bio igen, jag ska nämligen gå och titta på Avatar. Det kommer att bli roligt att se den, jag har ganska stora förväntningar på den filmen då jag enbart läst bra saker om den. Men man får väl se, det är ju inte säkert att jag håller med om allt som sagts, eller så gör jag det, man kan ju alltid hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar