torsdag 10 december 2009

Dag 5: ännu ett matematiskt underverk eller vad är egentligen matematik?

Ja då var man nyss hemkommen ifrån universitetet, efter ännu en matematik lektion eller seminarium som det heter på akademiskt språk. Ja vad kan jag säga om dagens lektion som jag inte redan ha sagt innan? Jo jag kan ju säga att den för en gångs skull var givande! De ni! Det trodde ni aldrig att jag skulle säga om någonting matematik relaterat. Men om sanningen ska fram så tyckte jag att dagens tillfälle var riktigt bra, jag vet inte om det var för att vi var indelade i diskussionsgrupper men det kan ha varit ett av skälen.

Till dagens lektion skulle vi ha svarat på frågan; Vad är matematik för dig? Följt av en massa underfrågor, exempelvis om matematik kan vara ett logiskt spel eller om det kan vara ett nöje med mera. När vi kom dit gick vår lärare igenom dagens upplägg och vi fick snabbt veta att vi skulle ha diskussioner i mindre grupper, detta hade jag i och för sig redan räknat ut sedan länge men ändå. Så vi delade snabbt in oss i små grupper om sex, sju personer och gick ut och satte oss på diverse platser runt om i skolan. Sedan inledde vi vår diskussion med att var och en fick svara på varsin fråga, någonting vi snabbt enades om var på tok för monotont.

Det gick lite trögt i början och vi svarade lite si och så, det var rätt stelt, men efter en stund blev vi varma i kläderna och då ökade intensiteten av våra samtal. Vi hade väldigt lika svarsalternativ måste jag säga, någonting som jag inte riktigt hade väntat mig. De flesta verkade rätt överens om vad matematik innebar och hur man kunde använda det. Visst småskillnader fanns men överlag var vi ganska lika i vårat tänk. (Tänka sig höhö!)

Den frågan som vi diskuterade längst var huruvida matematik var någonting som människan uppfunnit eller om det var en upptäckt som vi funnit med tiden. Här gick åsikterna lite isär då en del av oss sa att det var en upptäckt medan en del sade att det var ett mänskligt påfund. Personligen var jag någonstans mitt emellan, någonting som jag tror att vi alla enades om till slut. Det var som sagt var ganska intressant att lyssna på vad de andra sade och hur de hade tolkat de olika frågorna. En utav frågorna tolkade vi på olika vis, och det märktes på våra svar.

Frågan löd; Matematik som ett logiskt spel. Jag själv hade tolkat den som om spel, brädspel, tv-spel etc är uppbyggda kring matematiska formler och regler som gör dem spelbara. Medan andra i min grupp hade mer fokuserat sig kring begreppet "logik" och frågan är ju om det var så fel av dem, eller av mig eller av någon. Det är ju som sagt var en tolkningsfråga. Men det blev ett intressant sidospår om vad ordet logik betydde, alla tycktes veta vad det innebar men ingen kunde riktigt beskriva själva ordet i sig.

Så nu har jag kollat upp svenska akademins ordbok och den säger följande om ordet/begreppet logik;
(på olika sätt fattad) filosofisk disciplin som behandlar tänkandet (förståndsvärksam­heten. Kunskapsorgan, tankelära; särskild.: vetenskap(en) om tänkandets former o. lagar l. det formellt riktiga l. konsekventa tänkandet, tänkandets konstlära l. metodlära; äv. om sy­stem l. lärobok i (l. i vissa uttr. o. ssgr) viss del av logiken (i här angivna bem.); äv. i ut­vidgad anv., om begreppslära l. omdömeslära l. metodlära o. d. för ngn specialvetenskap. For­mell, materiell, metafysisk, reell, spekulativ, trans- cendental logik. den aristoteliska logiken.
Så logik kan sägas vara en slags regel för hur vi tänker, det som är riktigt och som är det enda riktiga. Den absoluta sanningen, det som är möjligt att utföra, någonting som är vedertaget. Logiskt tänkande kan då vara att man tänker sig att man ska utföra en handling, för att utföra denna handling så måste man ta reda på om det är fysiskt möjligt eller ej. Går det att utföra, ja då är det också logiskt då det finns en möjlighet att genomföra det.

Ett annat exempel kan ju vara att man säger; "I morgon ska jag hoppa ner ifrån balkongen och flyga min väg!" Är detta ett logiskt tänkande? Nej det är det verkligen inte då vi människor inte kan flyga på egen hand utan måste ha hjälp av mekaniska artefakter. Eller som om någon skulle påstå att vi kan andas utan syrgas ute i rymden, det är inte logiskt då det inte finns något syre i universum.

Ja det var verkligen ett intressant sidospår som fick mig att tänka på min absoluta favorit serie; Startrek. Dessvärre tänkte jag allt mer och mer på Startrek och mindre och mindre på matematik ju längre lektionen gick. Efteråt återsamlades vi i klassrummet igen för genomgång i storgrupp. Den här diskussionen var ganska utdragen och det kändes som om halva klassen bara ville gå där ifrån.
Det är en sak som jag har lite dåligt samvete över om jag ska vara ärlig. Jag har själv sagt att matematik hör till det värsta jag vet, men jag försöker ändå så gott jag kan på lektionerna. Jag tycker så synd om våra lärare, för det märks på dem att de blir besvikna över att vi inte riktigt verkar bry oss om det dem försöker förklara för oss. Sen blir det ju inte bättre att hälften av oss sitter och gäspar hela tiden och småpratar lite i bakgrunden. Jag skyller inte ifrån mig, jag har gjort samma sak, tills jag faktiskt märkte på en av lärarna att hon verkligen tog illa vid sig. Efter det har jag verkligen försökt att visa mer intresse för ämnet.

Men nog om det, det var som sagt var en ganska givande lektion, fylld med massa roliga och intressanta diskussioner. Jag tror att nästan alla sade någonting under dagens lektion och det säger inte lite det! Hoppas bara att Måndagens lektion blir lika bra.... Nä nu ska jag slösurfa en stund, har inget mer att tillägga just för tillfället. Paula har för övrigt några vänner plus deras barn på besök, så jag sitter och trycker ute i köket. Det är dock ganska kul att lyssna till de små när de samtalar på deras alldeles egna vis. Saria blir så lycklig när hon får leka med andra barn, vilket nästan får mig att önska......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar