söndag 13 december 2009

Dag 8: Tiden bara rasslar förbi eller snart är det jul vilket innebär att det snart är nyår vilket också innebär ett helt nytt år.

Tiden går på tok för fort! Detta är en fras som jag använt mig av allt mer och mer på sistone. Jag minns när man var yngre, då tycktes tiden stå still, även om man inte väntade på någonting. Tiden kröp sakta fram, ibland fann jag mig själv irriterad över hur långsamt saker och ting förflöt. Jag minns speciellt hur det var när jag faktiskt väntade på någonting, då gick inte tiden alls! Då stod verkligen tiden still, utan att överdriva så var jag ganska less på hur slött allt kändes. Tänka sig hur livet kan förändra en sån grej som självaste tidsuppfattningen hos en människa.

Ja man kan lugnt påstå att jag i mina yngre dagar önskade att tiden skulle öka på en smula, att det jag längtade efter skulle komma fortare. Men nu, efter att Saria föddes finner jag mig själv vilja det direkt motsatta. Nu för tiden tycker jag att tiden går för fort, jag hinner knappt med mig själv längre. Dagarna kommer och dagarna går, helt utan att förvarna om det så ännu en dag passerat mig. Ja det är bra märkligt hur saker och ting kan förändras.... Sedan jag blivit pappa så tycks tiden ha ökat tempo med flera hundra procent, jag begriper inte varför det har blivit så. Jag vet att tiden är konstant och att den inte går att förändra men varför känns det då som om den har ökat?

Har detta med åldern att göra? Att man utvecklat ett större tålamod för hur tid fungerar? Eller har det med mognad att göra? Att man som barn var mer förväntansfull över de små sakerna som väntade i framtiden. Som yngre var jag väldigt otålig (vilket jag i viss mån fortfarande är) och ville gärna att saker skulle ske när jag än ville det. Jag ville inte vänta på någonting, allt skulle jämt ske i nuet. Än en gång kan jag gå tillbaka till Sarias födelse och se ett samband mellan den och mitt tålamod. När jag fick barn fick mitt tålamod automatiskt ta sig en käftsmäll. Jag var tvungen att lugna ner mig, jag hade inget annat val då allt styrs av hur Saria mår och känner sig.

Men nu skulle jag ju prata om tiden och inte om mitt tålamod men jag tycker att de båda hör ihop. Men åter till den huvudsakliga tråden av mitt inlägg, tiden går för fort och jag uppskattar det inte. Jag vet att jag fortfarande längtar efter vissa saker som ett spel då och då men ändå vill jag inte att tiden ska gå för fort. För då växer min dotter upp för fort, och det vill jag verkligen inte, jag vill njuta av hennes unga år, det kommer gå för fort ändå. För snart är hon 2 år gammal, sen 3 och efter bara några korta år är hon vuxen. Nej usch tiden går verkligen för fort!

Anledningen till att jag började tänka på det här just idag beror på att jag kollade almanackan tidigare och såg till min förvåning att det redan är tredje advent. Det är knappt två veckor kvar till jul! Tiden har bara försvunnit den här hösten, skolan har flutit på i sin takt, vilket nu i efterhand har varit för snabbt det med. Det dröjer snart inte länge innan vi ska åka ner till Paulas släkt över julen, den 22:e bär det av. En stor del av mig vill verkligen inte då jag egentligen hade velat spendera julen med min familj eftersom jag inte varit hemma på julen på snart två år. Men en del av mig kommer tycka det är roligt att återse Paulas pappa och mamma igen, och hennes kusiner och mostrar. Sen blir det ju trots allt god mat på julafton, om man bortser ifrån den hemska ko-tungan! Fy fan för den! Den växer sig större för var tugga man tar.

Efter en snabb visit hos Paulas släkt bär det av hem till Luleå igen, vi kommer komma hem lagom till nyår. Nyår är en högtid som kan vara ändra väldigt rolig eller väldigt tråkig. Det beror mycket på vem man spenderar den med, och hur man spenderar den. Jag vet att jag kommer att sakna alla hemma i Värnamo mer under nyår än under julen. Det är bara så jag fungerar. När nyårsafton är över är det bara någon vecka kvar innan jag har min matematik tenta, någonting som jag inte ser fram emot för fem öre. Veckan efter tentan börjar vårterminen på allvar, med den nya kursen; Kultur, estetik och lärande. Det ser jag fram emot då den mestadels består utav bild, drama, IKT och dans. Men det kommer jag att berätta mer om lite närmare kursstart. Nu ska jag inte skriva mer, för nu känns det bara som att jag drar ut på det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar