onsdag 9 december 2009

Dag 4: en filosofisk fundering eller om Jesus skulle ha levt på jorden idag skulle han då åkt buss till jobbet?

Här om dan när jag kom ut i vardagsrummet satt Paula framför datorn med tvn på i bakgrunden. Jag satte mig ner i min fåtölj och slängde ett halvt öga emot tvn, Sjunde himlen eller Seventh heaven som det egentligen heter var på, för av någon outgrundlig anledning gillar Paula den serien. Jag vet inte men jag tror jag förstår varför, för den här serien är så himla dålig så den blir bra. Men nog om den saken, så jag satt där i min fåtölj och slötittade lite på tvn, Saria sprang omkring på golvet och lekte med sina leksaker, hon var glad som bara den just då.

En utav huvudpersonerna i Sjunde himlen är pappan i familjen, han jobbar för övrigt som pastor. Hela serien är influerad utav religion och av moral om vad som är rätt och fel. Det satt en hemlös man på en parkbänk intill ett busstopp, han tittade ner i marken eller snarare på sina fötter som var bara. Pastorn (kommer inte ihåg hans namn) sätter sig bredvid honom och frågar vad som har hänt med hans skor. Mannen svarar att någon på härbärget har snott dem från honom, pastorn föreslår att de ska gå tillbaka och titta efter ett par nya skor till honom. Men den gamle mannen skakar på huvudet och säger att han väntar på någon. Pastorn frågar nyfiket; "Vem väntar du på?" Mannen svarar; "Jag väntar på Jesus! Han åker med den här bussen varje dag."

Nu blev det genast intressant, väntar han på Jesus?? Och Jesus åker buss till råga på allt?! Vad ända in i....? Efteråt började jag fundera vad man som pastor eller präst skulle ha sagt i en situation som denna. Pastorn i serien väljer att inte säga någonting alls, som om han blev ställd av mannens yttrande. Men allvarligt talat, vad skulle man säga, jag menar om man är troende, är det då inte fel att säga att Jesus inte är med på bussen? Skulle man säga åt mannen att han väntar förgäves eller skulle man lugnt berätta för honom att Jesus förmodligen inte åker buss, eller skulle man hålla med eller vad?? Jag vet att detta förmodligen är en onödig sak att fundera kring men jag finner sånt här oerhört fascinerande och framför allt underhållande så jag kan inte låta bli.

Senare samma dag gick jag till skolan, jag hade ett matematikpass på eftermiddagen. Under hela min promenad till skolan funderade jag på om Jesus skulle ha åkt buss om han vandrade på jorden idag, eller skulle han ha gjort på något annat sätt. Man kan ju argumentera för att han faktiskt hade tagit bussen då det är ett kommunalt färdmedel som den vardagliga svensson åker varje dag till jobbet, och Jesus var ju ändå en man av folket. Han levde nära de "vanliga" människorna, han avskärmade sig all lyx och glamour för att visa på vilken reko kille han verkligen var.
Så bussen känns som det självklara valet, eller? Vem vet, Jesus kanske skulle ha ägt en minibuss nedklottrad med blommor och fredstecken som värsta 70-tals hippien, eller varför inte en snygg och snabb sportbil med klös i, eller för den delen, han kanske hade slagit på stort med en limousin för att visa på sin kungliga status.

Möjligheterna är oändliga, Jesus kanske enbart hade vandrat som han gjorde back in the days, eller så kanske han hade ägt en cykel och cyklat runt jorden. Nää! Jag tror på gubben på tv; om Jesus hade funnits på jorden i mänsklig form i dagens läge, hade han åkt buss!

2 kommentarer:

  1. Det är en väldigt intressant tanke du tar upp. Jag tror dock inte en troende skulle säga att man väntar förgäves även om vissa av dem kanske skulle säga att Jesus inte fanns på bussen.

    Om man tänker på hur Jesus i bibeln tenderade att söka sig till ställen där det fanns folk så skulle ju bussen vara en logiskt ställe för honom att söka sig till

    SvaraRadera
  2. Ja inte sant, det är en fråga med många möjliga svar. En sak som jag glömde bort var dock att Jesus kanske skulle gilla att tågluffa. Att hoppa på ett tåg och dra iväg någonstans och sprida sitt budskap. Sen efteråt hoppa på ett nytt och åka vidare.

    SvaraRadera