måndag 14 december 2009

Dag 9: jag fick inget motstånd i Tekken 6 igår eller alla andra spelar Modern warfare 2!

Ett av mina absolut största intressen och alltid varit är tv-spel. Inte bara själva spelandet utan jag älskar att läsa om spel och deras utveckling, jag följer spelindustrin med stort intresse. Jag ser på spelfilmer, läser artiklar, lyssnar på podcasts och ser på diverse olika spelprogram. Ja man kan lugnt säga att jag brinner för spelindustrin! Det är dock ingen ovanlighet att jag inte håller med om allt som pågår i branschen, som att Uncharted 2 vann game of the year här om dan på Video game awards galan. Eller att Modern warfare 2 förtjänar all uppståndelse det fått bara på grund av dess multiplayer möjligheter. Eller varför vissa spel som släpps vid fel tillfällen inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. En av de större sakerna som jag inte håller med om nu för tiden är vikten av DLC eller down loadable content.

Jag skrev för ett tag sedan i ett forum på Gametrailers, en sida som jag brukar besöka dagligen för att titta på alla nya videoklipp av spel som intresserar mig. Där skrev jag att DLC är som en form av cancer för spelindustrin då vi konsumenter köper ett spel väljer utvecklarna att lämnar vissa delar av spelet "låsta" om man inte snällt laddar ner en sak ifrån Xbox live, Stream eller PSN och det till en liten summa pengar. Detta är för mig helt idiotiskt då spel alltid har varit väldigt dyra som de är och nu ska man dessutom vara tvungen att lägga allt ifrån en extra hundring till flera hundra extra för att få spela hela spelet. Helt galet! Ja jag säger då det; det var bättre förr!


Men nu över till det väsentliga, igår kväll satt jag i min kära fåtölj och spelade Tekken 6 på min Xbox. Jag loggade in och spelade några rundor online emot andra spelare. Som vanligt gick det ganska bra, då jag vann fler matcher än jag förlorade. Efter en stunds spelande blev det glesare och glesare emellan varje match då Xboxen var tvungen att söka efter motståndare. Till sist fick jag inte ens tag i någon mer, lite smått besviken stängde jag av maskinen för kvällen. Jag började fundera över vad som hade hänt.

För bara för någon vecka sedan så kryllade Tekken 6 servrarna av glada kombattanter, men nu var det stendött. Någonting var fel, men vad, det var en bra fråga. Helt plötsligt gick det upp ett ljus för mig, det här kunde egentligen bara bero på en enda sak. Den saken heter Call of duty; modern warfare 2 som släpptes för bara någon vecka sedan. Det var den största händelsen någonsin inom mediekulturen, då det såldes rekord många exemplar av spelet på bara någon dag. Så det finns ingen annan logisk förklaring till var allt motståndet har tagit vägen, det förgrymmade Modern warfare 2 snodde mina medspelare! Jag vill ha dem tillbaka, men jag är rädd för att det inte lär hända igen på en väldigt lång tid, om än någonsin.

Varför är folk så galna i det spelet för? Jag förstår verkligen inte varför, visst det är grafiskt tilltalande och multiplayer delen verkar bra nog för ett par matcher. Men förutom det, vad finns då? Det är ju bara ett "skjuta allt som rör på sig i Amerika" spel. Men det är väl det som tilltalar de flesta spelarna då de förmodligen är kåta på Amerikanska armen och dess jakt på terrorister. Jag spelade aldrig Call of duty 4 (föregångaren till Modern warfare 2) så jag kom aldrig in i tänket och stämningen. Vilket jag i och för sig inte ångrar, det finns vissa spel som jag bara inte spelar och det här är ett utav dem, det andra som jag vägrar att spela heter World of Warcraft. Men det är mest på grund utav dess beroendeframkallande spelsystem som ödelagt många liv. Jag vågar helt enkelt inte utsätta mig för den frestelsen. Jag har trots allt ett liv!

Men men nog om det nu, i grund och botten är jag lite putt över det klena motståndet i Tekken 6 just nu. Jag hoppas verkligen att det blir bättre, för annars kommer jag att tröttna på spelet och lägga det på hyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar