lördag 19 december 2009

Dag 14: Avatar eller en filmupplevelse utöver det vanliga (kan innehålla spoilers!)


Då har man sett en utav årets mest uppmärksammade filmer. Så vad kan jag säga om detta monster till film? Ja jag har funderat hela natten över hur jag skulle kunna göra den här filmen rättvisa. Men jag har fortfarande inget bra svar på den frågan, det jag kan säga är att den gjorde ett väldigt stort intryck på mig. Avatar är skapad utav James Cameron som för övrigt ligger bakom storfilmer som Terminator, Aliens, True lies, Strange days och Titanic (även om jag inte tyckte om Titanic så måste jag ändå nämna den).

Så Avatar utspelar sig på den gröna och oftast mycket vackra planeten Pandora. Mänskligheten har etablerat sig på planeten med syfte om att utvinna den på naturresurser. Dessa naturresurser är för övrigt väldigt värdefulla och det blir en girig kamp om pengar och makt, som så ofta när det gäller människor. Men Pandora är en plats fylld med liv, allt som finns i dess gröna djungler lever och andas, växter, djur och andra varelser. Förutom den mänskliga populationen handlar denna filmen om en ras som heter Na'vi, de är urbefolkningen på Pandora.

Det bästa sättet att beskriva folkslaget Na'vi på är att jämföra dem med den Amerikanska urbefolkningen; indianer. För det är vad de känns som, med deras relation till naturen och till allt liv som bebor den. Na'vi är ett fredligt folk, som lever efter sina traditioner och har en väldigt färgstark kultur som återspeglar hela filmen. De tror på den allsmäktige Ewva, en slags moder jord som skyddar allt levande ifrån ondo och som tar hand om Pandora och får den att utvecklas. Den största skillnaden emellan Na'vi och indianer är att Na'vi folket är typ tre gånger större än en människa och är blåa. De kan för övrigt med hjälp av sitt hår sammanfläta sig med diverse djur på Pandora, då de blir ett med djuren. Jag fann Na'vi folket och dess levnadssätt väldigt trovärdigt, då de rör sig väldigt naturligt, de talar ett eget språk och det blir snabbt ganska uppenbart att mycket tanke har legat bakom dessa skapelser.

James Cameron har verkligen skapat en värld som är bortom all fantasi, det är en fantastisk upplevelse att se Pandoras djungel och djurliv. De olika djuren som bebor Pandora är otroligt originella och det var mer än en gång som jag häpnade över dessa skapelser. Detaljrikedom är någonting som kan förknippas med Avatar då det inte går en sekund utan att någonting nytt och väl uttänkt slängs i ansiktet på en. Jag vet att nästa gång jag ser den här filmen kommer jag att upptäcka minst två tre saker som jag inte såg första gången. En sak som jag tänkte över när jag såg Avatar var dock att den "lånar" ganska mycket av sin handling ifrån andra filmer, spel och historia. Men enligt mig gör det ingenting då allt vävs samman på ett väldigt bra sätt.


Utan att spoila för mycket så kan jag ju säga att huvudhandlingen i filmen påminner om den i Pocahontas, då filmens hjälte ska infiltrera fienden och lära deras seder. Han hamnar i trubbel och blir räddad utav hövdingens dotter som han senare blir förälskad i, vilket öppnar dörrarna till en kärlekshistoria fylld med glädje men även sorg. Detta kan sägas vara grundhandlingen, men att säga att det är allt Avatar har, det är att säga alldeles för lite. Jag kommer inte gå in på djupet utav handlingen för då förstör jag allt det roliga som filmen har att erbjuda, men jag kan säga så här mycket; handlingen är bra! Ha inga tvivel om den saken.

Så vad är då en Avatar? Jo det ska jag lite snabbt berätta; en Avatar är en tom kropp, i detta fallet en tom Na'vi kropp, skapad utav en blandning mellan mänskligt och Na'vi DNA. Den här Avataren är skapad så att ett mänskligt sinne ska kunna ta sin plats i kroppen. Avatar programmet var ifrån början menat för forskning och studier av den främmande kulturen. Men i och med kapitalistiska skäl så har det även blivit ett vapen emot Na'vi folket. Huvudpersonen Jake Sully, en gammal marin veteran blir tilldelad uppdraget då hans tvillingbror dör. Anledningen till att han får jobbet är för att en Avatar fungerar endast då en människa med samma DNA som Avataren intar den. Jake är dock ingen vetenskapsman som sin bror, och har ingen tidigare erfarenhet av projektet, vilket man snabbt blir varse om.

Det var lite kortfattat om handlingen och om den huvudsakliga tekniken och om Pandora som värld med dess innevånare. Nu över till den verkligt svåra delen av min lilla recension, och det är vad jag tyckte om filmen. Som jag skrev i inledningen så är den här filmen inte helt lätt att betygsätta då man får ha i åtanke all möda och slit som filmen måste ha inneburit. Senast man såg James Cameron var i och med Titanic, det för snart 12 år sedan, sedan dess har det varit tyst ifrån honom. Avatar är sagt ha varit hans absoluta drömprojekt men att det inte ha gått att återskapa utanför hans huvud. Efter att ha sett filmen så förstår jag vad det påståendet innebär. För allt är större, bättre och mer fungerande än i andra filmer, tekniken bakom filmen är verkligen slående och produktionsvärdet är utom denna värld. Då allt känns trovärdigt, ingenting är lämnat åt slumpen utan varje sekund utav filmen är noga genomtänkt. Mycket utav filmen är uppbyggt med hjälp utav CGI men till skillnad ifrån andra filmer.... STARWARS host host! Så syns det inte här att det är datoranimerat, Då allt ser så levande ut.

Hälften av filmen igenom började jag förstå vad det menades med att filmen var ett "drömprojekt" för Cameron. För allt är som taget ur en dröm, en helt otrolig dröm som jag inte hade velat vakna ur om jag hade haft den. Allt är baserat på fantasi och det är svårt att tro på att en så gammal man som Cameron fortfarande har en så livlig och ofta barnslig fantasi, men underbart är det att beskåda. Jag rycktes med hela tiden och jag brydde mig inte om tiden för fem öre, vanligtvis brukar man undra hur länge det är kvar av en film när man sitter på bio, men inte här inte! Filmen varade i nästan tre timmar men det var timmar som praktiskt taget bara flög förbi, det var över innan det hann börja kändes det som. Ändå fick man vara med om så oerhört mycket på den korta tiden.

Jag har en gång i tiden sagt att när jag verkligen tycker om något eller anser någonting bra så fäller jag en tår av lycka. Den här filmen fick inte bara en tår, den fick nog tjugo tror jag och när jag lämnade salongen var jag som i ett lyckorus. Men jag var för omtumlad för att kunna prata, tur för mig att jag inte hade någon att prata med då hehe. Det var längesedan som jag blev så här berörd utav en film, om jag någonsin har blivit det vill säga! Efter den här filmen känns allt annat blekt, jag vet inte riktigt varför då handlingen var allt annat än originell. Men det var de små sakerna som gjorde det, helhetsintrycket var så pass starkt att det spolade bort allt annat man någonsin sett förut. Jag har fortfarande svårt att tänka på filmen utan att känna hur en liten droppe vill leta sig ur mina tårkanaler.

Så vad kan man ge en sån här film för betyg? I ärlighetens namn vet jag inte, den förtjänar så mycket mer än vad jag någonsin kan skriva. Det ända ordet som kan rättfärdiga filmen är egentligen ordet perfekt. För det är så jag känner för filmen; att den är perfekt! Jag vet inte om så verkligen är fallet men just för tillfället finns det ingen bättre film än Avatar. James Cameron har lyckats med någonting som ingen annan har gjort förut och det gjorde han med bravur. Avatar hör till den typen av film som måste ses på bio för att få uppleva dess fulla potential. Jag rekommenderar verkligen alla att se den här filmen, oavsett ålder eller kön, för det finns någonting för alla i den här filmen, det kan jag garantera! Så för mig blir det här en fullpoängare, jag kan i nuläget inte se några som helst fel med Avatar, jag kanske är förblindad av beundran eller så kanske jag blev för emotionellt berörd men just nu slår ingenting Avatar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar